تاريخچه اتومبيل

اخبار خودروهاي داخلي و اخبار خودرو خارجي، قيمت خودروهاي داخلي و خارجي، عكش ماشين، فيلم و نقدوبررسي خودرو. خريد و فروش خودرو

تاريخچه اتومبيل

خودرو

تاريخچه اتومبيل

آلماني‌ها در ساخت موتورهاي احتراق داخلي يكه‌تاز بودند. در سالهاي ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۸ دو آلماني به طور همزمان و بدون اطلاع از كار يكديگر روي اين طرح كار مي‌كردند كه چطور مي‌توان يك بدنه را حركت داد و آنرا كنترل كرد. نام اين دو كارل فردريك بنز و گوتليش ويلهلم دايملربود. موتور اين اتومبيل (سه چرخه) حدودا يك اسب بخار قدرت داشت. گرچه اين مدل اوليه طرح چندان كاملي به نظر نمي‌رسيد، اما اولين اتومبيلي بود كه بسياري از اجزاي اتومبيل‌هاي امروزي را دارا بود. اجزايي مانند سيستم جرقه، سيستم سوپاپ‌ها، مجموعه ديفرانسيل، كاربراتور، سيستم خنك كاري، محفظه كارتل روغن و سيستم ترمز. كارل بنز حق امتياز وسيله نقليه خودرو را كه با سوخت بنزين كار مي‌كرد در سال ۱۸۸۶ به نام خود دريافت كرد. حدودا ۷۵ مايل دورتر از بنز، دايملر روي طرح موتور احتراق بهتري كار مي‌كرد. او ابتدا موتور خود را روي يك دوچرخه بزرگ آزمايش كرد و به نتايج رضايت‌بخشي دست يافت. مي‌توان گفت اين طرح اولين موتورسيكلت امروزي به شمار مي‌آمد. در سال ۱۸۸۷ دايملر كه از موفقيت قبلي خود دلگرم شده بود، بر آن شد تا موتور خود را روي يك چهار چرخه امتحان كند. به اين ترتيب اولين اتومبيل دايملر ساخته شد ، اتومبيلي كه قادر به حمل ۲ مسافر بود. قدرت موتور دايملر كمي بيشتر از موتور بنز بود و از آن نيز سبكتر بود. علاوه بر اين دور موتور دايملر(RPM ۹۰۰ ) بسيار بيشتر از دور موتور بنز (RPM ۳۰۰ ) بود . بين دايملر وبنز بحث داغي درباره اينكه كداميك اولين اتومبيل را ساخته اند درگرفت. دايملر معتقد بود كه آزمايش موتور او روي دوچرخه قبل از آزمايش موتور بنز روي سه چرخه اش انجام گرفته بود و او اولين كسي بود كه يك موتور احتراقي را روي ۴ چرخ قرار داده است . بنز قبول كرد كه دايملر اولين موتورسيكلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت كه اتومبيل او زودتر از اتومبيل دايملر تست شده بود. دايملر و بنز به طور جداگانه در شركتهاي خود اتومبيل هايشان را عرضه مي‌كردند. در ۶ مارس سال ۱۹۰۰ شركت دايملر به مهندس ويليام مي باخ منتقل شد. در ۲۲ نوامبر سال بعد اتومبيل ويژه‌اي را براي اميل جلينگ كنسول وقت امپراطوري اطريش- مجارستان ساخت كه او به خاطر دختر ۱۰ ساله‌اش مرسدس، آن اتومبيل را مرسدس ناميد. از اين به بعد توليدات شركت دايملر به مرسدس معروف شدند. اولين مرسدس ۳۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالاي ۵۵ مايل در ساعت ( تقريبا ۸۸ كيلومتر در ساعت ) مي‌رسيد. در سال ۱۹۰۳ شركت بنز پاسخي براي مرسدس دايملر داشت . اتومبيلي باموتور ۲ سيلندر كه سرعت آن بالاي ۳۷ مايل درساعت بود . ●بنز پارسيفال اين دو شركت همچنان با هم رقابت مي‌كردند. در مسابقات اتومبيل‌راني در اروپا برنده يا اتومبيلي از شركت بنز بود يا اتومبيلي از شركت دايملر.البته لازم به ذكر است توليدات شركت دايملر تنوع بيشتري نسبت به شركت بنز داشتند. شركتهاي دايملر و بنز تنها توليد كنندگان خودرو در جهان نبودند. شركتهاي زيادي در اين سالها تاسيس شدند كه مي‌توان از آن جمله به شركت‌هاي: پژو (اولين توليد : ۱۸۸۹ اتومبيل بخار) ، برادران دوريا ( اولين توليد : ۱۸۹۳) ، فورد (اولين توليد : ۱۸۹۶ اتومبيل بخار) ، اپل ( اولين توليد : ۱۸۹۸ ) ، فيات ( اولين توليد : ۱۸۹۹ ) ، پورشه ( اولين توليد : ۱۹۰۰ يا ۱۹۰۲ اتومبيل برقي) ، اولدزمبيل ( اولين توليد : ۱۸۹۷ ) ، رولز رويز( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) و رور ( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) ،رنو ( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) ،بوگاتي ( اولين توليد : ۱۹۱۰) نام برد. در سالهاي جنگ جهاني اول هر دو شركت بنز و دايملر محصولات نظامي توليد مي‌كردند. پس از اتمام جنگ جهاني اول ،آلمان به شدت دوچار ركود اقتصادي شد. كمبود بنزين و ماليات هاي سنگيني كه براي دارندگان خودرو وضع شده بود، بازار اتومبيل را با افت شديدي مواجه ساخت. شركتهاي خودروسازي به سمت ورشكستگي مي‌رفتند. شركت بنز و دايملر نيز در همين وضع گرفتار بودند. در اين زمان بود كه ايده ادغام شركتها مطرح شد. در سال ۱۹۲۶ هنگامي كه بنز ۸۳ ساله بود دو شركت مرسدس و بنز با يكديگر ادغام شدند و قدرتمند ترين شركت خودرو سازي جهان را پايه ريزي كردند . شركت مرسدس بنز (يا همان دايملر- بنز) . امروز ديگر شركتي به نام دايملر- بنز يا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال ۱۹۹۸ يكي از بزرگترين ادغام ها در صنايع اتومبيل‌سازي رخ داد . ادغام شركت آلماني مرسدس بنز با شركت آمريكايي كرايسلر بود و در نهايت شركت دايملر – كرايسلر متولد شد. از اين دوره به بعد اتومبيل سازي نقش بسيار مهمي را در صنعت جهان ايفا كرد . همزمان با پيشرفت خودروسازي درآلمان كشور ديگري مانند آمريكا نيز وارد عرصه رقابت شد . آمريكا كه از عواقب و مشكلات جنگ جهاني اول مصون مانده بود به سرعت در صنايع مختلف ، از جمله اتومبيل سازي پيشرفت مي‌كرد و تقريبا در همين دوره بود كه شركت فورد بزرگترين شركت خودروسازي جهان ظهور كرد . ●موتور ديزل يك مهندس آلماني بنام رودولف ديزل اعلام كرد اگر هوا تا حد معيني فشرده شود و به محفظه سيلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق تزريق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرماي ايجاد شده توسط فشار هوا) محترق خواهد شد و نيازي به شمع نخواهد بود. در فوريه ۱۸۹۲ ديزل طرح خود را به اداره ثبت اختراعات ارسال كرد و حدودا يك سال بعد حق امتياز آن را به عنوان ” يك روش جديد در موتورهاي احتراق داخلي دريافت كرد سپس با همكاري شركت فردريك كروپ و چند شركت سازنده ديگر شروع به آزمايش و ساخت مدل عملي موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولين نمونه از موتور خود را ساخت . (تقريبا همزمان با دريافت حق ثبت ) بازده اين موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذكر است كه بازده موتورهاي بخار كه در آن سالها در اوج محبوبيت بودند فقط ۱۲ درصد بود و موتورهاي بنزيني هم كاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷ اولين موتور ديزلي كه قابل استفاده براي مصارف عمومي بود به جهان عرضه شد . اين موتور براي كارخانجات و صنعت قابل استفاده بود اما با توجه به حجم بزرگش هنوز براي نصب روي خودرو مناسب نبود. نكته جالب اين است كه سوخت اين موتوراز روغن بادام بود. بازده موتور ديزل فوق‌العاده بود به همين دليل به سرعت در مراكز بزرگ صنعتي و كشتي‌ها و لوكوموتيوها به كار برده شد. در سال ۱۹۲۰ پمپ انژكتوري جديدي كه مي‌توانست مقدار دقيقي از سوخت را به اتاق احتراق هدايت كند، ساخته شد. اين اختراع باعث شد حجم موتور ديزل به مقدار قابل توجهي كاهش يابد و توانايي نصب آن روي اتومبيل‌ها فراهم شود. در سال ۱۹۲۴ اولين اتومبيل باركش (كاميون) با موتور ديزل توسط مان (MAN) در شركت موتور برلين ساخته شد . اولين اتومبيل سواري با موتور ديزل ۱۲ سال بعد ، در سال ۱۹۳۶ توسط شركت مرسدس بنز توليد شد . نام اين مدل ۲۶۰D بود. بعدها شركتهاي زيادي توليد اتومبيل ديزل را آغاز كردند . اما با توجه به توان و قدرت بالاي اين نوع موتورها كم كم از روي موتورهاي سواري كنار گذاشته شد و بيشتر روي خودروهاي ترابري سنگين ونيمه سنگين استفاده شد. امروزه شركتهاي اندكي را مي‌توان نام برد كه اتومبيل سواري با موتور ديزل توليد مي‌كنند كه از معروف‌ترين آنها مي‌توان به شركت دايملر- كرايسلر (بنز) و شركت فولكس واگن اشاره كرد. ●اولين خط توليد اتومبيل همانطور كه قبلا ذكر شد، صنعت جوان آمريكا در سالهاي ابتدايي قرن بيستم به سرعت در حال رشد و شكوفايي بود .صنايع و شركتها مانند قارچ در اين سرزمين جديد ظاهر مي شدند و اين درحالي بود كه اكثر كشورهاي صاحب صنعت در اروپا به شدت درگير جنگ جهاني اول وبعد از آن بازسازي بودند . جا براي صنعت آمريكا كه در طول اين جنگ كمترين صدمه را ديد باز شد. شركتهاي خودروسازي قدرتمندي پا به عرضه رقابت گذاشتند. ●فورد – جنرال موتورز- كرايسلر هنري فورد اولين مدل اتومبيل خود را در گاراژ منزلش در سال ۱۸۹۶ ،زماني ساخت كه به عنوان مهندس در كارخانه توماس اديسون مشغول به كار بود. او نام اين مدل را چهار چرخه (Quadricycle ) گذاشت. هنري فورد در سال ۱۹۰۳ شركت فورد موتور را تاسيس كرد. (پس از ورشكستگي شركت قبليش به نام شركت اتومبيل ديترويت). اولين اتومبيل فورد كه مدل A نام گرفت ، موتوري ۲ سيلندر داشت كه قدرت ۸ اسب بخار توليد مي‌كرد. سال بعد فورد مدل B را به بازار عرضه كرد. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K . مدل K ۶۰ مايل در ساعت (تقريبا ۹۵ كيلومتر در ساعت) سرعت داشت و داراي يك موتور ۶ سيلندر با ۴۰ اسب بخار قدرت بود. سپس در سال ۱۹۰۹ مدل T را عرضه كرد، چهار سيلندري با ۲۰ اسب بخار قدرت. مدل T به سرعت محبوبيت پيدا كرد و توليد آن از ۱۰۰۰۰ عدد در سال ۱۹۰۹ به ۷۸۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۲ رسيد.همه چيز براي توليد انبوه اتومبيل آماده مي‌شد. در سال ۱۹۱۴ فورد اولين خط توليد اتومبيل در جهان را ايجاد كرد و توليد به ۴۷۲۰۰۰ اتومبيل در سال افزايش يافت. در حقيقت خط توليد كارخانه فورد در هر ۹۳ دقيقه يك اتومبيل مدل T توليد مي‌كرد. در سال ۱۹۲۴ نيمي از اتومبيلهاي موجود جهان توسط كارخانه فورد توليد شده بود. مدل T در طول ۱۸ سال به ركورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (پانزده ميليون) دستگاه دست يافت. در سال ۱۹۲۷ آخرين اتومبيل از مدل T توليد شد. در طول اين ۱۸ سال به علت حاكميت مطلق فورد در بازار اتومبيل شركتهاي كوچك زيادي مجبور به ادغام با يكديگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. يكي از اين شركت‌هاي ادغام شده جنرال موتورز بود. ويليام سي دورانت شركت بيوك موتور را در سال ۱۹۰۴ خريدار كرد. او شركت معظم جنرال موتورز را كه از ادغام شركتهاي بيوك ، كاديلاك ، اولدزمبيل و اوكلند (پونتياك ) بوجود آمده بود در سال ۱۹۰۸ تاسيس كرد. حكومت مطلق فورد تقريبا پس از پايان جنگ جهاني اول تمام شد و شركتهاي ديگرآمريكايي نيز توانستند در بازار اتومبيل سهمي داشته باشند. يكي از اين شركتها شركت برادران دوج بود آنها رقيبي براي مدل T توليد كردند. اتومبيل آنها داراي موتوري ۴ سيلندر بود . در سال ۱۹۲۴ حدود ۱۰۰۰ دستگاه از آن را شركت برادران دوج توليد كرد. ۴ سال بعد اين شركت توسط والتر پي كرايسلر خريداري شد. در سال ۱۹۲۸ شركت بزرگ كرايسلر فروش اتومبيلهاي دوج ، د سوتو ، پليموث و كرايسلر را آغاز كرد و به اين ترتيب يكي از بزرگترين شركتهاي خودروسازي جهان به بازار رقابت وارد شد. از اين به بعد صنعت خودرو به عنوان يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين صنايع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقي كرد . مدل هاي جذاب توسط طراحان عرضه شد . سرعت اتومبيلها بسيار زياد شد و ضريب ايمني آنها نيز بالا رفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.